Debatteam Quintus komt net te kort tegen KWC

Debatteam Quintus komt net te kort tegen KWC

Door: Jacob Jan Warners en Tom Verschoor (Debatplein)


Op donderdag 23 maart stond de achtste finale gepland van “Op weg naar Het Lagerhuis” tegen het Koningin Wilhelmina College uit Culemborg. Na de provinciale winst was de voorbereiding op de Gelderse school kort en krachtig. We hadden twee weken met elkaar om klaar te zijn voor deze wedstrijd.

Dinsdagmiddag hebben we samen de beelden teruggekeken van onze provinciale ronde. Dankzij Tim Appelhof (H4D) die alle wedstrijden van ons heeft gefilmd konden we nauwkeurig kijken waar onze kracht ligt en waar er winst valt te halen. Woensdag hebben we van 08.45 uur-16.45 uur getraind met een debattrainer. Donderdagochtend vertrokken we rond de klok van 09.30 richting de mediastad. Onderweg werd er nog hard gestudeerd op de stellingen: oneliners werden bedacht, extra invalshoeken, debatopeningen, stijlfiguren end.

Eenmaal aangekomen in Hilversum bij het gebouw van BNNVARA mochten we plaatsnemen in de vergaderruimte van Het Klokhuis. Hier hadden we nog 1,5 uur met elkaar om het één en ander door te spreken. Ongeveer vijf minuten voor de wedstrijd kwam de wedstrijdleider binnen met de stellingen:

  1. Vaste rollen debat (10 tegen 10): Nederland moet de opkomstplicht opnieuw invoeren (voor de stelling).
  2. 1-op-1 debat: Er moet een smartphoneverbod komen op scholen (tegen de stelling).
  3. 360-graden debat: De woke-beweging is een verrijking  voor de Nederlandse samenleving (voor en tegen de stelling).


De laatste afspraken werden gemaakt en toen waren we “ready to rumble”. Tijdens het debat werd er uitstekend samengewerkt. Het team functioneerde echt als team. Ze gingen zowel in de voorbereiding als tijdens het debat met en voor elkaar door het vuur. Het debat over de opkomstplicht ging gelijk op. Meike Nijwening kreeg de eer om te openen en met vertrouwen concretiseerde ze het probleem van de stelling. Er vielen verder niet echt “debatkillers” waardoor het wat “pingpongen” was. Vervolgens nam Hannah Gritter haar verantwoordelijkheid voor het 1-op-1 debat. Door de actuele onderzoeken over de effecten van smartphones op scholen is het gewoon bijzonder lastig om tegen deze stelling te zijn. Desondanks hield Hannah zich knap staande. Tegen het slot van het debat over de woke-beweging eindigde Dagmar Eelman met DE afsluiting van de dag door het refrein van Arjen Lubachs “Woke” te zingen: “Ik ben woke, zo woke. Ik ben wakkerder dan ooit. Hoor wat ik zing. Luister goed naar mijn les. En vind je iets een beetje anders, dan ben je dus trash.”

Daarna was het wachten op de uitslag. De punten voor samenwerking en met humor/pakkend brengen van argumenten gingen naar ons. De punten voor eigen ervaringen, lichaamstaal en het 1-op-1 debat gingen naar het KWC. Toen kwam het aan op de invalshoeken en de onderbouwing. De jury gaf aan dat we bij beide onderdelen ontzettend dichtbij elkaar zaten en dat ze besloten hebben om de invalshoeken te turven. Het team met de meeste nieuwe invalshoeken kreeg de laatste twee punten en met een verschil van drie invalshoeken trokken we aan het kortste eind.


Na afloop was de teleurstelling voelbaar in de vergaderruimte van Het Klokhuis. Na een korte evaluatie en vooral woorden van enorme trots en bewondering voor de inzet en wat we samen hebben bereikt, is iedereen richting het centrum gegaan voor een hapje en een drankje. Om 18.30 uur zijn we huiswaarts gekeerd.


Al met al kijken we terug op een prachtige ervaring. Wederom mochten we als kampioen van Drenthe naar de landelijke ronde en opnieuw horen we bij de top-15 van Nederland. Wat is dit een fantastische groep om mee te werken. De leerlingen hebben dit project benaderd als topsporters. Ze waren bereid om met en voor elkaar te werken, ze waren nooit beroerd om wat langer door te gaan en ze hadden de discipline om de toetsweekvoorbereiding en de Lagerhuisvoorbereiding om elkaar heen te plannen. Het avontuur eindigt hier NIET!

We hebben afgesproken om ongeveer één keer per maand een debatmoment te houden met elkaar om de vastigheid erin te houden zodat we een doorlopende lijn creëren richting volgend jaar. Omdat de tijd tussen de provinciale ronde en de landelijke ronde zo kort was, gaan we het kampioenschap uiteraard nog samen vieren met een etentje. Ten slotte bedanken we iedereen op school voor de betrokkenheid en de flexibiliteit dat deze leerlingen ondanks de toetsweek hieraan mee mochten doen.

Deel dit bericht